Prosty język w komunikacji – dlaczego warto mówić zrozumiale?
Prosty język to podejście, które zakłada, że treści – niezależnie od ich charakteru – powinny być czytelne, zrozumiałe i jasne dla odbiorcy. Dotyczy to zarówno interfejsów użytkownika, komunikatów systemowych, jak i ofert handlowych czy treści marketingowych.

Prosty język w komunikacji – dlaczego warto mówić zrozumiale?
Prosty język to podejście, które zakłada, że treści – niezależnie od ich charakteru – powinny być czytelne, zrozumiałe i jasne dla odbiorcy. Dotyczy to zarówno interfejsów użytkownika, komunikatów systemowych, jak i ofert handlowych czy treści marketingowych.
Najczęstsze błędy
- używanie specjalistycznego języka lub tłumaczeń branżowych,
- stosowanie sztampowych, urzędowych formułek,
- bezrefleksyjne zapożyczenia z języków obcych (np. onboarding, touchpoint).
W Polsce coraz więcej instytucji – w tym banki – wspiera inicjatywę prostego języka, mającą na celu uproszczenie komunikacji i zwiększenie jej skuteczności.
W czerwcu 2021 aż 20 banków (np. PKO BP, Santander, Credit Agricole, mBank, ING, Pekao, BNP Paribas) podpisało „Deklarację banków w sprawie standardu prostego języka” i zobowiązało się do edukacji pracowników i wdrażania dobrych praktyk. https://prnews.pl/20-bankow-dolaczylo-do-deklaracji-w-sprawie-standardu-prostego-jezyka-459422?utm_source=chatgpt.com
Zalety prostego języka
- większe zaufanie użytkowników,
- szybsze zrozumienie treści,
- mniej błędów wynikających z nieporozumień.
Chcesz mówić z klientami językiem, który naprawdę do nich trafia? Pomożemy Ci przeformułować treści tak, by były czytelne, przyjazne i skuteczne.