Canvas i SVG to dwa najpopularniejsze sposoby rysowania wykresów w przeglądarce. Które rozwiązanie wybrać? Poznaj ich zalety, wady i praktyczne zastosowania.

Canvas czy SVG — o wykresach słów kilka
Wizualizacja danych to jeden z najważniejszych elementów współczesnych interfejsów użytkownika. Niezależnie od tego, czy tworzysz dashboard biznesowy, aplikację edukacyjną czy portal statystyczny — staniesz przed decyzją: Canvas czy SVG? Oba podejścia mają swoje zastosowania, ale różnią się istotnie pod względem działania, możliwości i wydajności.
W tym artykule porównujemy techniki rysowania grafiki w przeglądarce oraz pokazujemy, kiedy warto wybrać jedną z nich.
SVG – skalowalna grafika wektorowa
SVG to deklaratywny sposób tworzenia grafiki, w którym każdy element (np. <line>
, <circle>
, <path>
) staje się częścią drzewa DOM. Oznacza to, że można go stylować za pomocą CSS i obsługiwać przez JavaScript.
- Zalety SVG:
- Każdy punkt wykresu lub etykieta to osobny element DOM, co umożliwia:
- stylowanie (
fill
,stroke
,opacity
,:hover
) bezpośrednio w CSS, - dostępność (elementy SVG można „czytać” i opisywać),
- łatwe interakcje z pojedynczymi elementami (eventy JS:
onclick
,onhover
).
- stylowanie (
- Idealne do małych wykresów, infografik, ikon lub prezentacji danych o niewielkiej liczbie elementów.
- Każdy punkt wykresu lub etykieta to osobny element DOM, co umożliwia:
- Wady SVG:
- Ograniczenia wydajnościowe – przeglądarka musi zarządzać każdym elementem osobno,
- Problemy z renderowaniem przy bardzo dużej liczbie punktów (np. dziesiątki tysięcy danych).
Canvas – rasterowy, wydajniejszy, ale „ślepy”
<canvas>
to element HTML5, który umożliwia rysowanie grafiki imperatywnie – za pomocą instrukcji JavaScript. Nie tworzy on elementów DOM — cała grafika to jeden bitmapowy obiekt.
- Zalety Canvas:
- Znacznie wyższa wydajność przy dużej liczbie danych (np. dynamiczne wykresy giełdowe, telemetryczne),
- Większa swoboda – można stosować niestandardowe efekty, filtry, gradienty,
- Elastyczność w tworzeniu animacji, wizualizacji czasu rzeczywistego.
- Wady Canvas:
- Brak elementów DOM – trudniejszy dostęp do pojedynczych punktów,
- Interakcje i etykiety trzeba zaprogramować ręcznie,
- Mniej dostępny (np. dla czytników ekranowych).
Porównanie SVG vs Canvas – kiedy wybrać co?
Kryterium | SVG | Canvas |
---|---|---|
Typ renderowania | Wektorowy / DOM | Bitmapowy / imperatywny |
Stylowanie przez CSS | Tak | Nie |
Interakcje z elementami | Proste (JS, CSS) | Trudne (manualne obliczenia) |
Wydajność przy dużych zbiorach | Słaba | Bardzo dobra |
Możliwości graficzne | Ograniczone | Duże (filtry, animacje, cienie) |
Dostępność / SEO | Lepsza | Słaba |
Pomocne biblioteki i narzędzia
- Dla SVG:
- D3.js – potężna biblioteka do tworzenia dynamicznych wykresów na bazie SVG,
- Chartist.js – lekki framework dla prostych wykresów,
- ApexCharts – z opcją wyboru SVG lub Canvas.
- Dla Canvas:
- Chart.js – popularna biblioteka do prostych i średnio zaawansowanych wykresów,
- Pixi.js – zaawansowana grafika 2D,
- Canvas API (Vanilla JS).
- Porównanie wielu bibliotek do wykresów (zarówno SVG, jak i Canvas):
CSS-Tricks: Charting Libraries (https://css-tricks.com/svg-charting-libraries/)
Podsumowanie
SVG sprawdza się w aplikacjach z ograniczoną ilością danych, gdzie liczy się dostępność, interaktywność i stylowanie.
Canvas to wybór tam, gdzie wydajność ma kluczowe znaczenie – np. w czasie rzeczywistym lub przy dużych zbiorach danych.
Nie trzeba wybierać raz na zawsze — wiele frameworków (np. Chart.js, ApexCharts) pozwala przełączać się między SVG a Canvas w zależności od kontekstu.
Potrzebujesz stworzyć wykresy dopasowane do Twojej aplikacji? Pomożemy dobrać odpowiednią technologię i bibliotekę.
Źródła
- MDN – SVG Basics (https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/SVG/Tutorials/SVG_from_scratch)
- MDN – Canvas API (https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API/Canvas_API)
- CSS-Tricks: Charting Libraries (https://css-tricks.com/svg-charting-libraries/)